Reacția Academiei Române: Un semnal de alarmă pentru cultura națională
Academia Română, prin vocea președintelui său, acad. prof. univ. dr. Ioan-Aurel Pop, s-a alăturat corului de proteste, subliniind importanța crucială a studiului istoriei și a latinei pentru formarea unei culturi generale solide și pentru înțelegerea identității naționale și europene. „Eliminarea acestor discipline din trunchiul comun al liceelor este o decizie regretabilă, care va afecta negativ pregătirea elevilor noștri”, a declarat acad. Pop. „Istoria și latina sunt fundamentale pentru înțelegerea trecutului, a prezentului și pentru construirea unui viitor mai bun.”
Poziția facultăților de Istorie și Litere: o voce unită pentru educație de calitate
Facultățile de Istorie și Litere din marile centre universitare ale țării, peste 15 la număr, au adoptat, de asemenea, poziții critice față de această măsură. Decanii acestora au semnat un apel către Ministerul Educației, solicitând reconsiderarea deciziei și menținerea istoriei și a latinei ca discipline obligatorii în trunchiul comun al liceelor. Nu putem accepta ca istoria și latina să fie sacrificate pe altarul unor reforme superficiale, se arată în apel. „Aceste discipline sunt esențiale pentru formarea unor cetățeni conștienți de identitatea lor culturală și de valorile democratice.”
Argumentele protestatarilor: O pledoarie pentru identitate și cultură
Protestatarii aduc o serie de argumente în favoarea menținerii istoriei și a latinei în școli:
- Importanța pentru cultura generală: Istoria și latina sunt discipline fundamentale pentru formarea unei culturi generale solide, oferind elevilor o înțelegere a contextului istoric și cultural în care s-a dezvoltat civilizația europeană.
- Rolul în dezvoltarea gândirii critice: Studiul istoriei și a latinei contribuie la dezvoltarea gândirii critice, a capacității de analiză și interpretare a informațiilor, abilități esențiale în societatea contemporană.
- Legătura cu identitatea națională: Istoria României și a poporului român este esențială pentru înțelegerea identității naționale, a valorilor și tradițiilor noastre. Studiul istoriei ne ajută să înțelegem cine suntem, de unde venim și care sunt valorile care ne definesc ca popor.
- Deschiderea către alte limbi și culturi: Studiul latinei facilitează înțelegerea altor limbi romanice, precum italiana, spaniola sau franceza, și oferă o perspectivă asupra culturii și civilizației romane.
Reacția Ministerului Educației: un dialog încă așteptat
Până în prezent, Ministerul Educației nu a oferit un răspuns clar la solicitările protestatarilor. Reprezentanții ministerului au declarat că sunt deschiși la dialog și că analizează toate propunerile primite. Cu toate acestea, decizia finală privind soarta istoriei și a latinei în școli rămâne incertă.
Un apel la responsabilitate pentru viitorul educației
Protestele împotriva eliminării istoriei și a latinei din școli continuă să câștige amploare, reunind elevi, profesori, intelectuali și reprezentanți ai societății civile. Aceștia solicită Ministerului Educației să reconsidere decizia și să mențină aceste discipline fundamentale în trunchiul comun al liceelor, pentru a asigura o educație de calitate și o cultură generală solidă pentru tinerii români.
Miza identității naționale: o componentă esențială a educației
În contextul globalizării și al schimărilor rapide din societatea contemporană, identitatea națională devine un punct de referință important pentru indivizi și comunități. Studiul istoriei și a latinei contribuie la consolidarea acestei identități, oferind elevilor o înțelegere a rădăcinilor culturale și istorice ale poporului român.
Altfel, peste alte câteva zeci de ani, prin grija Ministerului Educației, cei ce vor fi nu se vor putea măcar întreba : Quo Vadis? Nici nu va fi cazul. Analfabetismul funcțional va ține loc de scuză.




