17.9 C
Neamţ
joi, 15 mai, 2025

Primăria Roznov la un pas de colaps financiar

Situația angajaților Primăriei orașului Roznov din județul Neamț, este un exemplu clar al dificultăților financiare cu care se confruntă unele administrații locale în contextul alocărilor bugetare insuficiente.

ULTIMA ORĂ

Situația angajaților Primăriei orașului Roznov din județul Neamț, este un exemplu clar al dificultăților financiare cu care se confruntă unele administrații locale în contextul alocărilor bugetare insuficiente.

Soluții disperate: toată lumea merge … în concediu

Decizia de a intra în concediu fără plată pentru o lună, în locul disponibilizărilor sau reducerilor salariale, reprezintă soluția de moment, însă cu o alocare de 800.000 de lei, în condițiile în care nevoile financiare ale primăriei depășesc două milioane de lei, în scurt timp se va ajunge la blocaj financiar.

Această discrepanță semnificativă între venituri și cheltuieli creează o presiune  asupra resurselor locale, afectând nu doar salariile angajaților, ci și serviciile publice esențiale. Primarul Vasile Pavăl este revoltat, mai ales că din 2000 tot a scăzut bugetul orașului, de la 6 milioane lei la 800.000 lei în 2025.  Conform ultimului recensământ, populația orașului Roznov se ridică la peste 10.000 de locuitori, în scădere față de recensământul anterior.

Un primar la capătul răbdării

 

”Pe sumele care vin anual pentru echilibrare, anul ăsta am primit 800.000 lei. În anii trecuți, în 2024 am primit 3.350.000 lei, de abia ne-am mișcat. În condițiile în care, noi suntem obligați să avem servicii:  DAS, Evidența Populației, cămin de bătrâni, și avem nevoie de toate serviciile astea, care le susține Primăria Roznov. În afară de salariații pe care îi avem, nu putem să funcționăm, deci nu avem sume pe funcționare. Practic, mai avem nevoie de 2.080.000 lei, fără investiții.

Nu mai vorbim că avem și proiecte europene la care trebuie finanțare, cofinanțarea din partea noastră. Ori noi, ca oraș de categoria a treia, trebuie să plătim toate sumele astea la serviciile pe care le facem, și deservim și alte comune din împrejurimi”, a precizat primarul.

Concedii fără plată, prin rotație

Primăria are aproape 60 de salariați, iar în loc de disponibilizări s-a preferat concediu fără plată.

Am avut înțelegere de la angajați, ca fiecare, pe rând, să nu oprim nici serviciile respective și nici funcționalitatea primăriei, câte o lună, fiecare își ia concediu fără plată. Până la noi ordine. Dacă nu avem bani, suntem nevoiți să ne oprim, ca la privat. Eu am fost în privat înainte, n-am avut situație de genul ăsta, dar n-avem ce face”, a spus Vasile Pavăl.

Blocaj  din luna iunie, cel târziu

Conducerea primăriei susține că situația este critică. ”Blocaj financiar în primărie, iunie cel târziu. Am avut o discuție și la Consiliul Județean Neamț dar, la rândul lor, au și ei puțin, acum ar trebui să prioritizeze acolo unde sunt probleme de genul ăsta, pentru că noi deservim și celelalte comunități. Am avut o discuție, sper să mai rezolvăm și de acolo cu o sumă, dar nici consiliile județene nu-s așa bogate.

Și la București am făcut demersuri, dar nu am primit răspuns. Am făcut și anul trecut, pentru că noi tot am văzut că sunt sume din ce în ce mai mici, tot scad. Vă spun că în 2020, Primăria Roznov primea în jur de 6 milioane de lei la sumele pentru echilibrare. În 2021, 5 milioane lei. Și tot așa, tot în descreștere, până când, în 2024, am ajuns la 3,5 milioane lei, deja am început să facem noi informări că nu ai cum să te descurci”.

Taxe, impozițe și salarii mărite

 În toată țara, taxele şi impozitele locale pe 2025 au fost majorate cu rata inflaţiei de 10,4%, stabilită de Ministerul Finanţelor, iar asta a însemnat creşteri faţă de anul 2024 de la câţiva lei până la zeci de lei.

La un moment dat am primit un răspuns în care se spune primăria este ordonatorul de credite, iar primarul este cel care răspunde și de cum se împart banii.

Dar dacă eu, pe de altă parte, sunt obligat să am serviciile respective, ca oraș de categoria a treia, eu nu vin cu banii de acasă, că nu am de unde! Am mărit taxele și impozitele și mai putem să le mărim.  Acum o să vedem și colectarea cum se face.

Am avut și discuții privind măririle salariale, le-am mărit atât cât mi-a permis legea, cu 5%, pentru că nu poți să chemi omul la serviciu fără salariu. Eu vin din privat, nici la privat nu se poate așa ceva. Că-ți pleacă omul. Când am venit la primărie în 2020, salariile erau deja mici. Le-am mărit atât cât mi-a permis legea și cu bun simț.

Conform organigramei, avem mai puțini salariați, deci nu-i maxim.  De dat afară sau de făcut o reorganizare, nu mai ai cu cine munci, că în primărie nu se stă degeaba, așa cum se mai spune. Deci, sunt și multe servicii care trebuie să făcute, nu poți să le faci de unul singur. Până la digitalizarea care se va face, trebuie să fie om acolo, că nu avem încotro.

Lunar, bugetul pe salarii este de 1.300.000 lei. Dar, repet, trebuie luate în calcul și serviciile. Deci noi deservim și centrul de permanență, unde plătim facturi de întreținere, la școli avem investiții în derulare. Sunt comune cu mai puțini locuitori care au luat bani mai mulți decât orașul Roznov.  Acolo trebuie văzut, din punctul meu de vedere, cine a împărțit banii. Nu vreau să mai spunem cine!”

 Proiectul de buget pentru acest an al Primăriei orașului Roznov este supus dezbaterii publice pe site-ul instituției până mâine, 19 martie, iar observații și propuneri se fac la Registratură.  Conform documentului, fondul de salarii pentru 2025 este de 11.564.000 lei, pentru 120 de persoane. Aici sunt incluși 60 de angajați ai primăriei, 3 pe sănătate, 9 la DAS, 26 asistenți personali și 22 de angajați la căminul de bătrâni.

 

Articole similare

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

spot_img

RECENTE

error: Content is protected !!