8.3 C
Neamţ
joi, 15 mai, 2025

Podul de la Luțca: povestea unui dezastru bine ambalat și moștenirea „radioactivă” lăsată în urmă

Ce se vede de pe pod? Vârful icebergului

ULTIMA ORĂ

Pe scurt: podul de la Luțca e mai mult decât un accident de infrastructură – e o moștenire toxică, un veritabil pachet de probleme care a aterizat direct pe masa noului președinte al Consiliului Județean Neamț, Daniel Harpa, după ce fosta administrație, în frunte cu Ionel Arsene, dispărut în direcția Italiei, a lăsat terenul minat și plin de restanțe. Conducerile interimare care au urmat au „glosat”, ținând ochii întredeschiși și adoptând perspectiva liniștitoare a interimatului fără responsabilități dramatice. Harpa nu are acest lux.

Podul de la Luțca este doar un simptom. În România, majoritatea podurilor sunt vechi, ieșite din garanție și, în mare parte, ignorate. Până când cad. La Poiana Teiului, podeț de sat, cu autoturism cu tot, la Luțca, mai cu fason. Un fel de noroc al podurilor a făcut să nu fie victime umane.

După colaps, devin o unealtă excelentă de plezneală politică.

Asfaltările merg înainte, podurile – lucrări de artă –  rămân în urmă.

9 iunie 2022 – e ziua în care podul de la Luțca a decis că e timpul să se prăbușească, luând cu el o autoutilitară, un autoturism și ceva încredere în autoritățile locale.

Noroc că șoferii au scăpat doar cu drumuri la spital, nu și la morgă. Așa începe epopeea unui pod care a devenit simbol național pentru infrastructura de cumetrie. De aici încolo, podul și gestionarea sa au generat un lanț de procese, declarații, promisiuni și, desigur, o notă de plată consistentă.

Dacă e să ne uităm la cronologie, povestea ar putea concura lejer cu fabulele moderne din anii ’90, precum celebra găină a lui Ion Cristoiu care făcea pui vii. Diferența? Aici, găina a făcut direct un proces verbal și vreo șase dosare în instanță.

Reabilitarea: câteva milioane mici. În euro.

Podul, reabilitat în 2021 de firma Darcons, ar fi trebuit să reziste „zeci de ani”, conform fostului președinte al Consiliului Județean Neamț, Ionel Arsene. A rezistat. Șase luni. Constructorul a plecat acasă cu peste 1,6 milioane de euro, iar Arsene și-a bifat momentul de glorie. După prăbușire, însă, nota de plată a crescut. CJ Neamț a scos din buzunar alți 2,2 milioane de euro pentru curățarea râului Siret de rămășițele podului. Așa, ca să fie treaba treabă și suma aproape de prețul unui pod nou: 3,8 milioane de euro.

Pod nou, promisiuni noi

Noiembrie 2024 – Consiliul Județean Neamț anunță solemn că va construi un pod nou, de 216 metri liniari, pentru suma de 28,35 milioane lei (fără TVA). Constructorul? O asociere între firmele S.C. Danlin XXL S.R.L. și S.C. Rutier XXI S.R.L., ambele administrate de un obișnuit al contractelor publice, Dan Amurăriței.

Durata lucrărilor? 2 luni pentru proiectare și 11 luni pentru execuție.

„Parlamentarii noștri au asigurat 28 milioane lei, iar CJ Neamț are deja 100 de milioane din buget. Vom asigura diferența până la 300 de milioane. Am vizitat de câteva ori podul de la Luțca, e un constructor român, care mi-a dat asigurarea că va face tot ce poate să termine lucrările rapid.” declara recent Daniel Harpa.

La zi: podul avansează „în ritm alert”

În februarie 2025, CJ Neamț ne anunță că lucrările merg șnur. Până la mijlocul lunii martie vor fi montate grinzile de 40 de metri, astfel încât să se evite intervențiile în perioada de prohibiție a râului Siret (15 martie – 15 august). Dacă totul merge conform planului, până în primăvara lui 2026, locuitorii din zonă ar trebui să traverseze noul pod fără emoții.

Dosarele penale și civile: Podul de la Luțca intră în istorie juridică

Dar povestea nu e doar despre grinzi și promisiuni, ci și despre procese. Un maldăr de dosare stă pe masa instanțelor:

  1. Dosar de insolvență – Darcons contestă cuantumul creanțelor solicitate de UAT Neamț: 9,07 milioane lei, la care se mai adaugă o cerere de 6,32 milioane lei, respinsă de instanță.
  2. Dosar penal nr. 1408/P/2022 – Parchetul cercetează prăbușirea podului, iar CJ Neamț s-a constituit parte civilă.
  3. Dosar de răspundere contractuală – Tribunalul Neamț a trimis cauza la arbitraj, într-o încercare de a lămuri cine e de vină și cât trebuie să plătească.
  4. Proces cu emitentul scrisorii de garanție – Tribunalul București obligă banca să plătească 9,07 milioane lei, dar cazul este în apel.
  5. Dosar de daune – Asigurătorul e tras la răspundere pentru obținerea despăgubirilor în baza poliței constructorului.

În total, podul nu doar că a „născut” un dezastru de infrastructură, dar a și revitalizat activitatea instanțelor din Bacău, Neamț și București.

Noua administrație promite transparență, monitorizare și finalizarea rapidă a lucrărilor. Să sperăm că acest pod va ține măcar mai mult de șase luni și că nu va trebui să mai „nască” alte procese și scandaluri naționale.

Rămâneți cu ochii pe pod. Și pe instanțe. Spectacolul continuă.

Articole similare

spot_img

RECENTE

error: Content is protected !!