Începând de luni, 31 martie, la ora 10, demarează programul ”Rabla pentru sobe”, conform unui anunț făcut de Ministrul Mediului, băcăoanul Mircea Fechet, într-un live pe pagina sa de facebook.
De luni și până pe 11 aprilie primăriile au la dispoziție suficient timp pentru a se înscrie în program a mai anunțat oficialul, care a spus că acesta este primul pas, urmând ca oamenii să se înscrie direct la primăriile de care aparțin pentru a primi 10.000 de lei.
Această finanțare de la stat trebuie să reprezinte cel mult 70% din total, iar restul este contribuția proprie a beneficiarului.
Localitățile care pot participa la acest program sunt în număr de 948, din 27 județe și sunt nominalizate în Ordinul 97/1332/2019, ele fiind localitățile încadrate ca făcând parte din zona montană.
Din județul Neamț sunt eligibile următoarele localități: municipiul Piatra Neamț, orașul Bicaz, precum și comunele: Agapia, Alexandru cel Bun, Bicaz Ardelean, Borca, Borlești, Ceahlău, Crăcăoani, Dămuc, Dobreni, Dumbrava Roșie, Farcașa, Gârcina, Ghindăoanai, Grințieș, Hangu, Negrești, Pângărați, Piatra Șoimului, Pipirig, Poiana Teiului, Tarcău, Tașca, Tazlău și Vânători.
Ghidul de finanțare pentru acest nou proiect de mediu a fost publicat în ”Monitorul Oficial” din 4 martie 2025. Acest program are scopul de a ajuta locuitorii eligibili să înlocuiască sobele vechi, performante, cu sisteme moderne de încălzire, care respectă standardele de mediu și au eficiență energetică.
Actele necesare înscrierii în proiect:
- actul de identitate al solicitantului de finanțare, valabil la data depunerii cererii de finanțare la UAT delegat;
- cerere de finanțare;
- certificatul de atestare fiscală privind obligațiile de plată către bugetul de stat, emis pe numele solicitantului de finanțare, în termen de valabilitate la data depunerii cererii de finanțare la UAT delegat;
- certificatul de atestare fiscală privind impozitele și taxele locale și alte venituri ale bugetului local, emis pe numele solicitantului de finanțare de către autoritatea publică locală în a cărei rază teritorială își are domiciliul, în termen de valabilitate la data depunerii cererii de finanțare la UAT delegat;
- extras de carte funciară, nu mai vechi de 60 de zile la data depunerii cererii de finanțare la UAT delegat, din care să rezulte dreptul de proprietate al solicitantului de finanțare asupra imobilului;
- declarația pe propria răspundere a solicitantului de finanțare din care să reiasă că nu este condamnat pentru infracțiuni împotriva mediului, prin hotărâre judecătorească definitivă;
- acordul coproprietarilor privind participarea în cadrul programului, în situația în care imobilul este deținut în coproprietate.




