Evaluarea Națională pentru elevii de clasa a II-a începe astăzi, marți, 13 mai 2025, de la ora 10:00, cu proba scrisă la disciplina Limbă și comunicare – Limba română, conform calendarului oficial publicat de Ministerul Educației.
Durata probelor: 45 de minute în 2025, mai mult față de anii anteriori
O schimbare importantă în acest an este prelungirea timpului de lucru pentru fiecare probă. Elevii de clasa a II-a vor avea la dispoziție 45 de minute pentru fiecare test, cu 15 minute mai mult decât în anii trecuți, când durata era de 30 de minute.
Desfășurarea Evaluării Naționale: reguli, organizare și proceduri
Evaluările încep în fiecare zi la ora 10:00, în sălile de clasă, unde elevii sunt așezați câte doi în bănci sau conform structurii obișnuite a clasei. Testele sunt distribuite individual, sub supraveghere strictă, iar la final sunt colectate, sortate și împachetate conform metodologiei.
După distribuirea testelor, învățătorul citește un scenariu standardizat, care explică pașii pe care elevii trebuie să îi urmeze. Odată ce este scrisă ora oficială de începere pe tablă, nu mai este permis accesul altor elevi în sală. Elevii întârziați vor fi repartizați într-o sală separată pentru testare.
Calendar complet Evaluare Națională Clasa a II-a – 2025
- 13 mai: Limbă și comunicare – scris (Limba română / Limba maternă)
- 14 mai: Limbă și comunicare – citit (Limba română / Limba maternă)
- 15 mai: Matematică și explorarea mediului
- 16 mai: Limbă și comunicare – scris-citit (pentru elevii din minoritățile naționale)
Absenți și situații speciale în timpul testării
Dacă un elev lipsește, testul acestuia nu este distribuit, iar în dreptul numelui său se consemnează „ABSENT”. Acest elev poate participa la următoarele probe, dar nu va recupera testul anterior.
Elevii care termină testul mai devreme au voie să-și recitească răspunsurile. În cazuri excepționale – de exemplu, dacă unui elev i se face rău – testul va fi predat imediat învățătorului, iar ora predării va fi notată atât pe test, cât și în raportul oficial.
Participare obligatorie, inclusiv pentru elevii cu cerințe educaționale speciale
Toți elevii din clasa a II-a trebuie să participe la Evaluarea Națională, inclusiv cei cu dizabilități sau cerințe educaționale speciale (CES). Pentru aceștia, părinții sau tutorii legali trebuie să depună o cerere scrisă, iar școlile sunt obligate să asigure condiții adaptate, conform metodologiei în vigoare.
Responsabilitatea organizării și asigurării condițiilor de testare revine administratorilor de test, care trebuie să garanteze că fiecare elev beneficiază de șanse egale.
Ce se întâmplă cu rezultatele evaluării: punctaje, nu note, fără afișare publică
O noutate semnificativă în 2025 este modul de prezentare a rezultatelor. Acestea vor fi exprimate în punctaje, nu vor mai fi anonimizate prin coduri ca în trecut.
Rezultatele: Nu se afișează public. Nu se trec automat în catalog. Pot fi convertite în calificative sau note doar la solicitarea scrisă a părintelui sau a elevului.
Conform articolului 28 din metodologie, profesorii vor folosi aceste rezultate pentru a elabora planuri individualizate de învățare, menite să sprijine progresul fiecărui elev. Astfel, părinții și elevii vor fi informați clar asupra nivelului de dezvoltare a competențelor evaluate.
De ce s-au schimbat regulile? Inițiativa fostei ministre Ligia Deca
Modificările din 2025, inclusiv trecerea la exprimarea rezultatelor în punctaje și eliminarea testării la limba străină la clasa a VI-a, vin în urma deciziilor luate de fosta ministră a Educației, Ligia Deca. În trecut, sistemul de codificare anonimă a fost inspirat de testările internaționale precum PISA, dar fără un impact concret asupra parcursului educațional al elevilor români.