În aceste zile, Inspectoratul pentru Situații de Urgență ”Petrodava” al județului Neamț marchează 9 ani de când deruleazaă proiectul ”Salvator din pasiune”.
Interesul nemțenilor de a participa la acest program se menține crescut, atât adulți, cât și copii, care vor să vadă și să experimenteze munca unui pompier sau a specialiștilor SMURD, și asta prin voluntariat.
Campania ”Salvator din pasiune își dorește să creeze o legătură tot mai strânsă între societatea civilă și serviciile profesioniste pentru situații de urgență, prin implicarea activă a voluntarilor în soluționarea problemelor cu care comunitatea se confruntă.
Activităţile de voluntariat constau în participarea efectivă la acţiunile de răspuns operativ generate de manifestarea situaţiilor de urgenţă, însuşirea şi punerea în aplicare a noţiunilor de bază în acordarea primului ajutor calificat, implicarea în acţiunile de ajutor umanitar precum şi în cele de popularizare în rândul cetăţenilor a măsurilor preventive.
Voluntar la I.S.U. Neamț
Voluntariatul este mai mult decât un gest de generozitate. Este o manifestare a solidarității, a compasiunii și a responsabilității față de cei din jur. Fie că vorbim despre sprijin acordat persoanelor vulnerabile, inițiative de protejare a mediului sau activități educative, voluntarii sunt motorul schimbării pozitive.
În acest moment, la nivelul ISU Neamț sunt activi 150 de voluntari, care au urmat programul ”Salvator din pasiune”. ”Îi felicităm pe 150 de voluntari care activează alături de pompierii nemțeni și le dorim succes în misiunile viitoare”, a precizat Irina Popa, purtător de cuvânt I.S.U. Neamț.
La începutul anului 2024, programul „Salvator din Pasiune” înregistra 132 de voluntari activi, iar acum sunt activi 150, fiind repartizați la Detașamentul de pompieri Piatra-Neamț, Detașamentul de pompieri Roman și la Detașamentul de pompieri Târgu Neamț.
În iulie – o nouă serie
Pregătirea voluntarilor se realizează în mod etapizat, prin parcurgerea unor ședințe de pregătire, urmate de susținerea unor examene. În acest an, o noua ediție e programului va debuta în luna iulie, când ar trebui să înceapă sesiunea de înscriere.
”Până la data oficială de înscriere, oricine ne poate trimite pe adresa de email a unității: isuneamt@ijsunt.ro o cerere, după care vor fi sunați pentru a pregăti dosarul.
În luna august se organizează cursul de formare pentru noii voluntari. Timp de o lună, în week end, colegii în vor învăța în primul rând ce însemnă să acorzi primul ajutor”, a spus reprezentantul I.S.U. Neamț.
Și minorii sunt extrem de interesați
Anual, fluctuația numărului de voluntari se explică, în principal, prin faptul că majoritatea acestora sunt minori, care, ”odată cu admiterea la instituții de învățământ superior în alte orașe, renunță la activitatea de voluntariat din cadrul Instituției noastre. Cu toate acestea, există și excepții notabile, voluntarii demonstrând o implicare constantă și dedicată în slujba comunității”, a mai spus Irina Popa.
Condițiile ce trebuiesc îndeplinite pentru a putea deveni voluntar
Voluntarul este persoana care îndeplinește, cumulativ, următoarele condiții la înscrierea pentru activitatea de voluntariat:
- vârsta cuprinsă între 16 și 65 de ani;
- apt din punct de vedere medical;
- să nu fi fost condamnat pentru săvârșirea de infrancțiuni cu intenție;
- să nu fi pierdut anterior calitatea de voluntar în cadrul serviciilor inspectoratelor pentru situații de urgență.
Înscriere și recrutare
În cadrul activităţii de înscriere, candidatul trebuie să prezinte un dosar care să cuprindă următoarele documente:
- a) cerere de înscriere;
- b) certificat de cazier judiciar (doar pentru persoanele care au vârsta de peste 18 ani);
- c) copie după actul de identitate;
- d) aviz psihologic (nu adeverință) care va conține din partea psihologului clinician un profil psihologic cu recomandări la finalul evaluării, sau din partea psihologului cu competență în apărare, ordine publică și siguranță națională cu precizarea apt sau inapt pentru activitățile în cadrul unui serviciu de urgență;
- e) act doveditor al ultimelor studii absolvite sau în curs de desfăşurare;
- f) adeverinţă medicală din care să reiasă, cumulativ, cel puțin două dintre următoarele criterii: clinic sănătos, apt pentru efort fizic de nivel mediu şi nu este în evidenţă cu boli cronice; adeverința medicală necesară dosarului poate fi obținută de la medicul de familie (nu este necesară obținerea unei adeverințe de la un medic de medicină a muncii, dar aceasta poate fi acceptată);
- g) acordul părinţilor/tutorelui legal, doar pentru persoanele care au vârsta sub 18 ani.
Recrutarea se va face în urma verificării documentelor menționate mai sus, depuse personal, la sediul inspectoratului.