17.9 C
Neamţ
joi, 15 mai, 2025

Controale polițienești în stradă: obligații legale și acuzații de abuz

ULTIMA ORĂ

În contextul recentelor discuții privind transparența acțiunilor poliției, Emil Păscuț, președintele de onoare al sindicatului „Diamantul”, a atras atenția pe rețelele sociale asupra unor aspecte controversate din legislația care reglementează legitmările și controalele vehiculelor. Potrivit Art. 34 alin. 2 din Legea nr. 218/2002, polițistul este obligat să comunice verbal persoanei controlate motivul real al legitmării.

Păscuț expune o situație în care ordine interne conduc la creșterea artificială a numărului de controale raportate, fără a exista justificări legale clare.

Pe 28 ianuarie 2025, Sindicatul Sidepol și, ulterior, publicația Fanatik, au făcut publice o serie de mesaje transmise de un șef ierarhic din IPJ Timiș prin intermediul aplicației WhatsApp. Mesajele transmise prin WhatsApp impun obligația de a legitima în mod arbitrar cetățeni, de a verifica vehicule și de a controla ocupanții acestora, fără a exista motive legale care să justifice aceste acțiuni.

Ordine abuzive pentru „performanță”?

Conținutul mesajelor arată că polițiștilor de ordine publică, li se cere să acționeze pentru a atinge obiective statistice impuse arbitrar. Printre cerințele transmise prin WhatsApp se numără: legitimări arbitrare ale cetățenilor fără un motiv legal justificat; verificarea și controlul vehiculelor și al ocupanților acestora, fără bază legală; introducerea tuturor verificărilor în sistemul informatic al poliției (EDAC) pentru a crea impresia de activitate intensă; cereri către agenți pentru a raporta un număr crescut de sancțiuni și intervenții.

Aceste dispoziții încalcă prevederile Legii nr. 218/2002 privind organizarea și funcționarea Poliției Române, care stabilește clar condițiile în care un polițist poate legitima un cetățean sau poate efectua un control corporal, al bagajelor sau al vehiculului, afirmă Păscuț.

În ce condiții pot fi legitimați cetățenii

Articolul 34 din Legea nr. 218/2002 stabilește clar situațiile în care polițiștii pot legitima cetățenii. Printre acestea se numără:

  • Suspiciunea rezonabilă că persoana a comis sau pregătește o infracțiune;
  • Necesitatea stabilirii identității în cazul unui apel la poliție;
  • Prezența într-un loc unde accesul este restricționat;
  • Implicarea într-o procedură legală.

În cazul IPJ Timiș, legitimările par să exceadă cadrul legal.

De asemenea, Articolul 35 din aceeași lege limitează clar dreptul polițiștilor de a efectua controale corporale sau asupra vehiculelor doar în condiții bine definite, cum ar fi suspiciunea că persoana deține obiecte periculoase sau este implicată într-un caz penal. Ordinul transmis pe WhatsApp ignoră complet aceste prevederi.

Presiunea asupra polițiștilor de a „justifica” activitatea zilnică duce inevitabil la rapoartel de activitate ”umflate”. Un polițist care respectă legea, dar nu atinge „standardele de performanță” impuse, riscă sancțiuni disciplinare sau marginalizare profesională.

Criticile aduse de sindicate nu vizează distrugerea imaginii Poliției Române, ci apărarea statului de drept și protejarea polițiștilor onești care refuză să se transforme în simpli executanți ai unor ordine abuzive.

„Polițiștii sunt tentați să inducă în eroare cetățenii asupra motivelor reale ale controlului”, a scris Păscuț, subliniind riscul abuzurilor sub pretextul performanței instituționale.

Dezbaterea rămâne deschisă între necesitatea aplicării legii și protejarea drepturilor fundamentale ale cetățenilor.

***

Articolul 34 din legea 218/2002, permite legitimarea cetatenilor doar în situații specifice, bine determinate de lege.
Astfel, conform articolului:
(1) Poliţistul este îndreptăţit să legitimeze şi să stabilească identitatea persoanei numai în situaţia în care:
a) aceasta încalcă dispoziţiile legale ori există motive verosimile pentru a bănui că pregăteşte sau a comis o faptă ilegală;
b) există motive verosimile pentru a bănui că aceasta a fost prezentă la locul săvârşirii unei fapte ilegale ori are cunoştinţă despre faptă, autor sau despre bunurile având legătură cu fapta;
c) aceasta solicită sprijinul sau intervenţia organelor de poliţie ori când din cauza vârstei, stării de sănătate, dizabilităţii, consumului de alcool sau altor substanţe psihoactive ori a altor asemenea circumstanţe necesită sprijinul organelor abilitate;
d) descrierea acesteia corespunde unei persoane căutate potrivit legii, deţine asupra sa bunuri sau se deplasează cu un vehicul, ambarcaţiune ori aeronavă care corespunde descrierii unor bunuri sau mijloace de transport căutate potrivit legii;
e) aceasta desfăşoară o activitate supusă, potrivit legii, unor autorizări, avize sau înregistrări ori este implicată într-o procedură legală în faţa unei autorităţi sau instituţii publice;
f) aceasta încearcă să pătrundă sau se află într-un spaţiu în care accesul este controlat;
g) cu ocazia unor controale sau razii, efectuate în condiţiile art. 31 alin. (1) lit. g);
h) există obligaţia legală de a se stabili identitatea acesteia.
Articolul 34 (alin. 2) obligă polițistul să comunice verbal persoanei motivul legitimării.
Potrivit art. 35 din Legea nr. 218/2002, polițistul este îndreptățit să efectueze controlul corporal, al bagajelor și al vehiculului utilizat de persoana legitimată, doar în următoarele condiții specifice:
(1) Poliţistul este îndreptăţit să efectueze controlul corporal al persoanei legitimate şi, după caz, al bagajelor sau vehiculului utilizat de aceasta, numai în scopul:
a) ridicării bunurilor supuse confiscării, interzise la deţinere, căutate potrivit legii sau care pot fi utilizate ca probe într-o procedură judiciară, atunci când există motive verosimile pentru a bănui că persoana are asupra sa ori sub controlul său astfel de bunuri;
b) identificării şi ridicării unor arme, obiecte sau substanţe, ce pot fi folosite împotriva poliţistului, a altor persoane sau pentru autovătămare, atunci când persoana face obiectul măsurii conducerii la sediul poliţiei ori al unui mandat de aducere, ordonanţe de reţinere, mandat de arestare sau de executare a pedepselor;
c) identificării unor documente sau înscrisuri care pot servi la stabilirea identităţii unei persoane aflate în stare de inconştienţă;
d) identificării şi ridicării unor arme, obiecte sau substanţe periculoase, atunci când persoana încearcă să pătrundă sau se află în locuri în care este interzis accesul cu acestea.
(2) Controlul vehiculului se poate efectua şi în scopul identificării unei persoane date în urmărire sau căutată potrivit legii, atunci când există motive verosimile pentru a bănui că aceasta este prezentă în vehicul. În înţelesul prezentei legi, prin controlul vehiculului se înţelege controlul oricărui mijloc de transport pe cale rutieră, feroviară, aeriană sau pe apă.

Articole similare

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

spot_img

RECENTE

error: Content is protected !!